המדריך לחיטוי מאגרי מים

בישראל ניתן למצוא מבני מגורים רבים שנבנו לגובה (בנייה רוויה) הכוללים מאגרי מים לשתייה. מאגרים אלו מחוברים למשאבות שמספקות זרימה חזקה וטובה של מים גם לקומות הגבוהות, אך הם נוטים להזדהם כמו כל מאגר מים אחר. כמובן שהתוצאות עשויות להיות הרות גורל עבור הדיירים, דבר שמתבטא בחיידקים ומחלות למיניהן שעלולות לפגוע באיכות החיים בצורה חמורה. בשורות הקרובות נלמד כיצד ניתן לבצע תהליכי טיהור מים באותם מאגרים ולמנוע את הזיהום המסוכן הזה באמצעות חיטוי תקופתי.

זיהום במאגרי המים שלנו – סכנה בריאותית של ממש!

המים שאנו מקבלים מספקיות המים אמורים להיות נקיים דיים לצריכה, אך כאשר הם עוברים אגירה בתוך מאגרי מים ייעודים בבניינים הם עשויים להזדהם. הזיהומים נובעים מחדירת מי ביוב אל תוך המאגרים, חדירת לשלשת ציפורים, חולדות ותיקנים ועוד. מדובר במגוון רחב של זיהומים בקטריאליים וביניהם קוליפורמים צואתיים, גארדיה, חולירע, לגיונלה, סלמונלה, קרפטוספורידיום ובנוסף, וירוסים כגון צהבת A ווירוסים נוספים. התחלואים הנפוצים הם שלשולים קשים, סכרת על רקע נגיפי ואף סרטן. הפגיעה באוכלוסייה נוצרת לא רק משתיית המים אלא גם משאר הדרכים שבהן אנו צורכים מים כגון מקלחת, צחצוח שיניים, שטיפת פירות וירקות ועוד. מסיבה זו ישנן תקנות במדינתנו שמחייבות בעלי בניינים המחזיקים במאגרי מים לשתייה לבצע תהליכי טיהור וחיטוי פעם אחת בשנה ובכך לשמור על איכות מים תקינה.

טיהור מים – כיצד מבוצע תהליך החיטוי במאגר?

תהליך הטיהור והחיטוי של מאגרי המים אינו מתמקד אך ורק בניקוי המים שנאגרו במאגר, אלא גם בניקוי הצנרת ואיטום המאגר בצורה קפדנית יותר. הביצוע חייב להיות מדויק ולהתבצע רק על ידי מי שהוסמך לכך וזאת בהתאם להנחיות משרד הבריאות משנת 2004. התהליך עצמו כולל את ריקון מאגרי המים ואפיון הפרופיל הזיהומי בהם ע"י דגימה, כאשר בהמשך מבוצע הטיהור עצמו באמצעות מספר אמצעי חיטוי מרכזיים (לחץ גבוה, קיטור ומברשות). כמובן שכל תהליך חיטוי מים מקצועי חייב להתבצע בתיאום מלא אל מול הרשות שבה ממוקם המבנה.

מז"ח – הדרך היעילה ביותר לשמירה על איכות מאגר המים שלכם

על מנת לשמור על איכות מים גבוהה במאגרים לאורך זמן, תמליץ חברת הטיהור לדיירים להתקין גם מערכת מז"ח (מניעת זרימה חוזרת) בבניין. דעו לכם כי זרימה חוזרת עשויה לגרום לזיהומי מים קשים ביותר כגון חדירת מים שמקורם ממפעלי תעשייה למי השתייה שלנו וכו'. גם הצריכה הפרטית של הדיירים עשויה לגרום בסופו של דבר לזיהומים שונים במאגרי המים בבניין, כאשר מים שכבר עברו צריכה חוזרים בחזרה למאגר ומזהמים אותו.

התקנת מתקני מז"ח תמנע למעשה מהמים לזרום כנגד הכיוון שנקבע ע"י ספקית המים, וכך תובטח אספקת מים טריים ונקיים בלבד. בעוד שבמגזר העסקי והתעשייתי מדובר בתקנת חובה, הרי שבכל מה שקשור לצריכה פרטית מדובר בבחירה בלבד, אך כזו שחשיבותה גדולה, במיוחד אם בקרבת מקום פועלים עסקים, חוות או מפעלי תעשייה מזהמים.

חשוב מאוד להתקשר עם חברה המספקת שירותי טיהור מים במסגרת אישורי משרד הבריאות כדי להבטיח את מקצועיות עבודת החיטוי ואת איכות המים הטובה ביותר בסופו של התהליך.

תוכן עניינים
דילוג לתוכן